Česko chce přilákat víc movitých turistů ze zahraničí?

2. 09. 2014 14:09:14
Dočetla jsem se nedávno, že Česko má zálusk na bohaté turisty z Japonska a domnívám se tím pádem, že určitě i z, ve švech praskající a penězy oplývající, Asie. Problém je v tom, že by nejdřív Asiati museli vědět, kde vlastně jsme.
staré dobré nakládané okurky v Austrálii.
staré dobré nakládané okurky v Austrálii.autorka

Následující historky se udály během posledních pár měsíců v Austrálii (která z nějakého mě neznámého důvodů spadá v médiích pod Asii), kde momentálně žiju. Ale stejně tak by se mohly přihodit v Emérice, Anglii nebo někde v Číně. Prostě kdekoliv.

Nedávno jsem byla u doktora. Tam mi starší pán doktor v koženém saku přes brejličky v půlce nosu povídá, odkud mám tak exotické příjmení, že neví, jak ho vyslovit. Já na to, že „z České republiky“

„ heh?! ... áááá, Czechoslovakia.“

No víte, ona ta země už skoro 25let neexistuje. Od 89tého (já vím, ale federací mu hlavu más nebudu) (opakuju mu to číslo pomalu a hodně nahlas, přece jenom jsem si nebyla jistá jeho sluchem) je to Czech Republic.“

Ale nad tím doktor mávne rukou, jímaje se mě radši prohlédnout.

Tohle není tak izolovaný jev. Za těch dvacet let venku nesklízím příliš kultivovaného ohlasu nad tím, odkud jsem. V Evropě ještě budiž. Tam jsme už před řadou let byli vyhlášení jako levná destinace na víkendové pařby (ach těch pozvracených letadel). Ale vydejte se dál za hranice a sranda končí. Dokonce i v médiích se občas komentátoři přeřeknou a referují k tomu či onomu sportovci z Československa.

Co, kde děláme špatně? Proč si nás svět ne a ne zapamatovat? Jak to, že neumíme prodat to, v čem jsme opravdu dobří a čerpat z toho alespoň ve smyslu reputace a nehmotných hodnot?

Zajímavé je, že ti, kteří navštivili Česko (byť krátce a třeba jen jako mezizastávku mezi Vídní, Budapeští a Amsterdamem), jsou víceméně, prohýbajíce se pod taškami křišťálu, ručního skla, keramiky a značkového oblečení, nadšení. Co se historie, architektury a umění si v Česku asi připadají jako Alenka v Říši divů.

Onehdá mi jeden známý australský študovaný finanční stratég sděloval, že se na youtube díval na video o České Republice a že byl překvapený, jak normálně to prý u nás vypadá, i elektřinu prý máme. Že to zkrátka vypadá na slušnou civilizovanou zemi. Pěkná architektura (a ženský) a pěkná příroda, prý. Povídám, že jo. Hlavně na Moravě. A to víno kdyby okoštoval.

Vy děláte i víno?“ Divil se. Říkám že jo, narozdíl od Ozíků už několik staletí!

Když jsem onehdá v obchodě narazila na nakládaný okurky made in Czech Republic, zajásala jsem natolik, že jsem si jich do košíku šoupla hned 6 flašek – chápete, čistě z nostalgie. Pokladní se na mě s divným výrazem podívala, prý co to je a že jestli je to v akci. Říkám že to jsou jenom nakládané okurky z Evropy. Zaostřila svůj bystrý zrak na ten velký nápis odkud že to jsou, a pak povídá: "to je někde v Asii ta C ... C ... cosi?"

Jindy mě známá, Němka, veze ve svým vypiglovaným Volkswagenu a povídá, že teda ví, kde to Česko je, ale že tam nikdy nebyla a že si to představuje jako velmi chudou zemičku, že se nediví, že jsem odtud utekla, že s těma Rusama to musí být fakt hrozný. Tak jsem se tak naprudila, že jsem ji málem požádala, aby zastavila a chtěla jsem si vystoupit. Ale jelikož jsem byla asi hodinu od svého domova, nezbývalo mi než mou hrdost polknout a uraženě se mlčky dívat ven z okna.

Pár dní poté jdu koupit známému basu piv a v prodejně s alkoholem povídám prodavači, že chci to nejlepší české pivo co mají.

„Jóóó, piv máme spoustu, vyberte si.“ A posílá mě k lednici se samýma stydlivkama, co si na pivo jenom hrají. Povídám mu, že toto není pivo, že chci pořádný czech larger ... chápete, Staropramen, Pilsner, Kozel !!!!

„Ajo, no ty mám vzádu, donesu vám je. To je ale americký pivo ne?“

Ani jsem neměla sílu argumentovat. Zaplatila jsem za zaprášenou teplou Plzeň a odešla.

V hlavě se mi už pomalu tvořila malá, ale úspěšná virální kampaň, která by dostala tu naši zemičku zpátky na mapu i do povědomí milionů lidí z Asie, Austrálie a (nebudeme přece troškařit) třeba i z Ameriky. Prostě všech těch, kteří ji ani neumí umístit na jeden z 6 světadílů. Ještě že internet je tak skvělé médium. Jenom toho umět využít.

Ale, co jim tak nabídnout? O čem se jim může jenom zdát? Co nikde jinde nenajdou?

Podle mě, je střední Evropa je pro Australoasiaty něco jako Tabula rasa. Dvořáka a Havla zná dnes jen hrstka intelektuálů. A navíc, kdo by dneska chodil do špičkového divadla, na unikátní koncerty a hvězdnou operu?; hokej, zimní sporty ani fotbal se tu ani v Asii prakticky nehrají; Škodovka nikdo neví odkud pochází; o tenis se zajímá zanedbatelné procento lidí; o vzrušující středoevropské historii nikdo nic neví; skvostná renesanční a gotická architektura je jen pro hnidopichy; unikátní česká gastronomie a degustace vynikajícího vína (a kofoly a minerálek) je jen pro snoby; exkluzivní plavba po Vltavě třeba do sousedních států je jen pro movité; lázně nejsou jen pro nemocné, hlavní je být bohatý ... a to všechno cestování-chtiví, bohatí Asiaté jsou. Jen se víc zviditelnit a ukázat jim, kdo a kde jsme.

Řeknu vám, když nad tím tak přemýšlím, nebude to až zas tak velká fuška přilákat ty movité Asiaty něčím, co osloví vybrané masy. Něčím, co oni doma nemají a jinde nenajdou. Ještě že není nad šikovný český ručičky a hlavičky.

Nevím, jak vy, ale já nám moc fandím.

Autor: Alexandra Synac | úterý 2.9.2014 14:09 | karma článku: 34.53 | přečteno: 4258x

Další články blogera

Alexandra Synac

Putování s dinosaury

Když se řekne Broome, většina si tady v Austrálii vybaví tři věci. Perly, dlouhou Cable Beach s velbloudy a krokodýly a .... drumroll prosím .... Dinosaury.

24.10.2021 v 22:42 | Karma článku: 8.96 | Přečteno: 165 | Diskuse

Alexandra Synac

Jak to chodí poslední dobou v Austrálii

Tak máme za sebou sto dní fiesty. A tradáááá ... vypadá to že, teda aspoň tady v New South Wales, od příštího týdne budeme moci vystrčit hlavy ven a vyrazit někam dál, než v 5km radiusu v našem okrese.

10.10.2021 v 20:49 | Karma článku: 15.44 | Přečteno: 979 | Diskuse

Alexandra Synac

Šeptání vln

Až doposud vždy viděla moře z jistoty pevné půdy pod nohama. Moře z vrtkavého kajaku vypadá úplně jinak, pomyslela si Kara úzkostlivě. Ultramarínová hladina byla naprosto průzračná snad několik metrů do hloubky.

18.9.2021 v 13:16 | Karma článku: 12.24 | Přečteno: 208 | Diskuse

Alexandra Synac

Ty jsi má ... zlatožlutá aneb australský květinový znak

Žlutá a zelená. Pro nás obyčejná barva pampelišek nebo zlatého deště, ale třeba i kopřivy nebo trávy. V Australské buši je to ale celkem neobvyklá kombinace.

1.9.2021 v 9:43 | Karma článku: 16.15 | Přečteno: 346 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 18 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 14.50 | Přečteno: 161 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 38 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 128 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.86 | Přečteno: 230 | Diskuse
VIP
Počet článků 154 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2482

srdcem z jižní Moravy; duší v Kanadě; doma ve West Yorkshire; momentálně u protinožců; snící o chaloupce ve Švýcarských Alpách; naivně zamilovaná do krásné Polynésie. Zkrátka na cestě.

https://www.instagram.com/ardna_xella/

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...